tisdag 7 juni 2011

Mässa i Linsell

Nyligen jobbade jag lördag och skulle vara kvar i Sveg över helgen. När jag därför läste predikoturen hos Svenska Kyrkan så studsade jag till: Lördag Katolsk mässa i Linsells kyrka 12.00. Hade jag inte (som sagt var) jobbat just då på lördagen så skulle jag allvarligt övervägt att åkt dit bara för att spana in om det kom några människor. Fult? Ja, kanske. Men att studera människor är rätt så intressant.

Men alltså, hur vanligt är det att Svenska Kyrkan annonserar katolska gudstjänster, även när de lånar ut sina lokaler till katolikerna?

Och varför valde katolikerna Linsell av alla orter? Enligt Wikipedia är det en "småort" i Härjedalen med enbart 66(!) invånare 2005. Men även med närliggande bosättningar så blir inte befolkningsunderlaget mycket större - till exempel har Linsells Livs intresseförening endast 111
privatpersoner, 1 företag och 2 föreningar medlemmar.

Kanske är jag fördomsfull, men hur många katoliker kan det seriöst bo i Linsell? Om det så bara är en familj så blir det en betydande andel av hela byns befolkning! Men vad vet jag. Ni kanske skulle "flytta dit" någon ytterligare familj och sen marknadsföra Linsell som "Sveriges katolskaste by".

Fast fördelen med att välja Linsell jämfört med Sveg - som är Härjedalens obestridliga huvudort med sina 2 500-3 000 invånare (i hela Härjedalens kommun - se kartan ovan - som inkluderar större delen av landskapet bor det totalt bara runt 10 500 invånare) - om vi nu ska tänka lite större, är att Linsell ligger mer centralt i landskapet. Visst, Svegsborna och de österifrån får 3,5 mil extra att åka, men uppifrån Funäsdalen blir det 10 mil istället för 13...

4 kommentarer:

Jonas sa...

Det var väl synd att du hade möjlighet att åka dit då tycker jag, dock inte bara för att spana in folk utan för att delta i den heliga mässan. Även den som inte är katolik är ju välkommen dit, om än man får avstå från att ta emot kommunionen. Och kanske tänkte Svenska kyrkan så också. Vad jag har den katolska församlingen sitt säte i Sundsvall (S:t Olof) och det finns endast ett kapell i Östersund..nu tror jag inte att den katolska församlingen kan välja och vraka bland kyrkor om de vill fira mässa någonstans i Härjedalen för de, säkert relativt fåtaliga, katoliker som finns där. (För övrigt firas mässa i Mora ett par gånger varje månad åtminstone, de i södra Härjedalen kan ha närmare dit). Det kan ju också vara så att det bor en katolsk familj där och att man har goda kontakter med Svenska kyrkans församling där.

Johanna G sa...

Ja, församlingen utgår från Sundsvall. Och har ett kapell i Östersund. Mycket riktigt. Evenemanget i Linsell låg under Östersunds kapellförsamling om man kikade in på deras hemsida.

Såklart att det kan finnas många goda orsaker till att man valde just Linsells kyrka. Jag blev bara förvånad när jag såg det. Och eftersom jag numera har svårt att komma på roliga ämnen att skriva om så kunde jag lika gärna dela med mig av detta. Jag behöver ju inte tiga ihjäl er i väntan på idéer till mer vettiga inlägg.

Jonas sa...

Jo jag förstår att det ju ter sig ovanligt verkligen med en katolsk mässa just där. Om det blir någon fler mässa får du åka dit och sen rapportera från den!

Johanna G sa...

Kanske det. Om jag ser det i tid. Och är i Härjedalen. Och har tid att åka. Och praktisk möjlighet att ta mig dit (läs att det går buss på lämplig tidpunkt).